Als je al eerder in Parijs was, is het voor jou misschien geen must meer om de standaardtoerist uit te hangen. Ontdek hier leuke eettentjes, shoppingtips en plekjes als je maar heel kort in Parijs bent.

Miniatuur - Parijs

Citytrip nummer 2 zit er ondertussen al op, als je meer wilt weten over de #acityamonth 2016-uitdaging, klik op de link.

Ik ging deze keer van vrijdag tot zondagochtend naar Parijs, niet superlang dus, maar lang genoeg om weer helemaal opnieuw verliefd te worden op de stad.

Korte Citytrip naar Parijs

We reisden met de Thalys, toch net iets vlotter en sneller dan met de auto en onderweg kan je nog plannen (of een dutje doen). Op een goed uur sta je van Brussel-Zuid in Gare du Nord.

citytrip Parijs - metro

Van daaruit namen we de metro naar ons hotel, Hôtel Design Sorbonne. Het hotel ligt een beetje verscholen achter Place de la Sorbonne, in Quartier Latin (het 5e arrondissement).

Thalys 300 x 250

Hôtel Design Sorbonne

citytrip Parijs - Hotel de la Sorbonne

De kamers zijn erg klein, net zoals de meeste andere hotels in grootsteden trouwens, maar iedere hoekje wordt ten volle benut.

citytrip Parijs - Hotelkamer

Dit is een hotel dat bol staat van de leuke details. Zelfs de gang was tot in de puntjes aangekleed.

citytrip Parijs - Gang Hotel

Dag 1

Van al dat reizen krijgt een mens honger. Dankzij de tips op Tripadvisor en Google Maps (hoe zochten we vroeger ook alweer leuke tentjes?) kwamen we terecht bij La Ferrandaise.

citytrip Parijs - Voorgerecht La Ferrandaise

Het voorgerecht was superlekker, het hoofdgerecht matig en het dessert, met vers fruit, was weer top. De kaart is vrij beperkt, wij gingen voor het lunchmenu.

citytrip parijs-dessert la ferrandaise

De wijn was overigens ook heel lekker! Had ik al gezegd dat vrijdag ook mijn verjaardag was? Proost! :-)

Met een gevulde maag trokken we weer de metro in, die in Parijs overigens erg handig is, en wandelden van Place de la Concorde richting Champs Elysées. In de verte zagen we de Eiffeltoren. Ik was al een aantal keer eerder in Parijs, dus ik hoefde hem niet per se te beklimmen, maar hey, leuk om hem nog eens te zien.

citytrip Parijs

Op de Champs Elysées heb je een mix van dure, maar ook betaalbare winkels. Ik keek vooral uit naar Sephora, waar ik me dan ook lichtjes liet gaan. Die shoplog komt later nog online.

citytrip Parijs - Sephora

Ietsje verder dan Sephora ligt er een MAC-store in een prachtig pand.

citytrip Parijs - MAC

Onderschat de lengte van deze straat niet, je bent even onderweg. Dus voor we het wisten was het alweer tijd om ons klaar te maken voor het avondeten. We hadden gereserveerd in Le Coupe-Chou. Een typisch Frans restaurantje in de buurt van ons hotel. Ik merk nu pas dat ik helemaal geen foto’s heb genomen, woeps. Wel ja, het was lekker.

Na het eten gingen we nog even wandelen in de kleine straatjes en daarna trokken we weer naar het hotel.

Dag 2

We ontbeten in La Creperie, een pannenkoekenrestaurant vlak bij het Panthéon in Rue Soufflot. Een lekker uitgebreid Frans ontbijtje om de dag te starten. Daarna gingen we naar het Louvre, voor de allereerste keer.

citytrip Parijs - Louvre

Ik kan nog weinig meerwaarde bieden met dit te omschrijven, maar in het kort: het is gigantisch en indrukwekkend.

In de buurt van het Louvre heb je Les Halles, waar je een metro station hebt, met heel wat leuke winkels. We gingen een pastaatje eten bij Pastavino en gingen nog even shoppen. Later daarover meer.

Weer dichter in de buurt van het hotel gingen we langs Shakespeare & Company, vlakbij de Notre Dame. Het is een ongelooflijk schattig boekenwinkeltje met merkwaardig veel (Engelstalige) boeken op een kleine ruimte. Buiten speelde een muzikant, binnen was het zo druk dat we besloten het later nog eens te proberen. Het winkeltje is namelijk tot 23u open in het weekend. ‘s Avonds was er inderdaad veel minder volk en konden we rustig rondsnuisteren tussen een mix van klassiekers en nieuwe business boeken.

citytrip Parijs - Shakespeare co

Eten deden we die avond bij Au Père Louis, een wijnbar / restaurant. Nog een tip: reserveer op tijd. Veel restaurants bieden niet erg veel zitplaatsen, dus zijn snel volzet. Ook hier aten we typische gerechtjes te beginnen met verse ham. We werden niet teleurgesteld!

citytrip Parijs - Au pere louis

Je ziet het, vooral veel eten en drinken, maar is er een betere manier om je verjaardag te vieren? :-)